در شبکه های اجتماعی همراه ما باشید

چرا نوجوانان دچار افت تحصیلی می شوند؟

چرا نوجوانان دچار افت تحصیلی می شوند؟

مسئله افت تحصیلی نوجوانان، موضوع مهمی است که هم مدرسه و هم جامعه با آن درگیر هستند. افت تحصیلی نوجوان، تهدیدی جدی برای کسانی است که زودتر از موعد مدرسه را ترک می کنند و تبعات آن در شیوه زندگی آتی فرد نمایان می شود. تعریف دقیق افت تحصیلی عبارت است از اینکه «اگر شاگردی در خلال یک سال تحصیلی خاص در مدرسه ثبت نام نموده و آن را به هر دلیل (به جز مرگ) بدون آنکه فارغ التحصیل شود یا به مدرسه دیگر انتقال یابد، ترک نماید، افت تحصیلی می نامند.»

تحقیقات روان شناسان نشان می دهد شاگردانی که دارای مشکلات درسی و رفتاری هستند، احتمال افت تحصیلی شان بیشتر است. همچنین مشکلات رفتاری (مانند ناسازگاری در مدرسه و بزهکاری) پیشرفت تحصیلی ضعیف (معدل پایین، مردودی)، توانایی شناختی پایین، حمایت و نظارت ضعیف والدین و انتظارات مدرسه از عوامل افت تحصیلی و ترک تحصیل در نوجوانان می باشد. روان شناسان معتقدند که ترک تحصیل کنندگان بیشتر از خانواده هایی هستند که دارای درآمد پایین اند. هم چنین ضعف در روابط بیم معلم و شاگرد، متخصص نبودن معلمان در موضوعات درسی از عوامل دیگر افت تحصیلی در نوجوانان می باشد.

چهار نوع موقعیت وجود دارد که تحت آن شرایط، دانش آموزان ترک تحصیل می کنند و دبیرستان را قبل از اتمام ترک می گویند:

  1. 1. آنهایی که در مدرسه مسائل بحرانی دارند یا اینکه هیچ رابطه ای مابین مدرسه و شغل موفقیت آمیز آینده ی خود نمی بینند.
  2. 2. آن دسته از افرادی که مدرسه را ترک می کنند تا بتوانند به خانواده خود کمک نمایند و به همین دلیل، بودن در مدرسه را نامربوط به زندگی می دانند.
  3. 3. آنان که مدرسه را ترک می کنند، چون تجربه شکست در مدرسه را دارند، با خودشان مشکل دارند و از آینده بیمناک اند و یا شاید به دلیل فقر.
  4. 4. آنانی که مشکل درسی در مدرسه دارند و به دلایل مختلف با مدرسه جور نشده اند.

 

روش های کاهش شکست در تحصیل و افت تحصیلی

از آنجا که امتحانات، ملاک موفقیت تحصیلی به حساب می آیند، لازم است زمینه هایی فراهم شود تا تعداد بیشتری از دانش آموزان به خوبی از عهده آن ها برآیند. اساسی ترین راهبرد، کمک های جبرانی برای دانش آموزانی است که نمی توانند از عهده انجام امور تحصیلی خود برآیند و بدیهی است اولین گام نیز قرار دادن آنان در شرایطی است که موفقیت را هرچند در سطحی پایین تجربه کنند، زیرا چنین امری سبب افزایش عزت نفس آنها می شود و در پیدایش نگرش مثبت به مدرسه نقش به سزایی دارد. یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان در مدرسه رقابت با دیگران است که به ایجاد اضطراب و در نتیجه کاهش عملکرد آنان می انجامد. به معلمان توصیه می شود که برای رفع این مشکل بازخورد و پاداش را به صورت فردی و بر اساس پیشرفت هر دانش آموز نسبت به سطح قبلی خودش بیان دارند و از مقایسه دانش آموزان با دیگران بپرهیزند. معلمان باید با روش های مختلف مانند حمایت از این دانش آموزان، ترغیب آنان به انجام تکالیف، و با تغییر تدریجی عادات آنها، افت تحصیلی نوجوانان را کاهش دهند.

روان شناسان معتقدند که :

  1. 1. معلمان باید به این گونه دانش آموزان اطمینان دهند که تکلیفی به آنان واگذار نمی شود که خارج از توان آنها باشد.
  2. 2. باید بر کار و تکلیف دانش آموزان تا رسیدن به موفقیت، نظارت کافی اعمال کنند.
  3. 3. باید به موفقیت های آنها توجه کنند و تا هنگامی که به صورت مستقل قادر به انجام تکالیف خود شوند تشویقشان کنند.

به طور کلی، استفاده از تشویق های کلامی، بهره گیری از آزمون ها و نمرات به منظور ایجاد انگیزش، عرضه محرک های جالب و تازه، بیان مطلب از آسان به دشوار، پرهیز از ایجاد رقابت های نامناسب در بین دانش آموزان، استفاده از مثال های آشنا به هنگام آموزش و موقعیت های تازه  در هنگام کاربرد مطالب، استفاده از روش های متنوع تدریس و تشویق یادگیرندگان به مشارکت در جریان یادگیری نیز کمک موثری برای معلمان محسوب می شوند تا بتوانند در دانش آموزان ایجاد انگیزه کنند.

 

منابع:

 دکتر عارفی.روان شناسی رشد.

دکتر کرباسی و وکیلیان. مسائل نوجوانان.

 

 

 

 

مریم غلامی نژاد
نویسنده :مریم غلامی نژاد

مریم غلامی نژاد کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم. علاقه زیادی به مطالب روانشناسی بخصوص در زمینه های اختلالات و آسیب های روانی کودک و بزرگسال دارم. خانواده درمانی و زوج درمانی از سایر موضوعات مورد علاقه من می باشد.

 




درباره ما

روان آسای سعی بر آن دارد که هر روز مطالب علمی و معتبر جدیدی در حوزه های روانشناسی، روانشناسی خانواده، روانشناسی نوجوان و روانشناسی کودک ارایه نماید، از اینکه همراهمان هستید بخود میبالیم.

 
کلیه حقوق این سایت متعلق به روان آسای میباشد.